24 maja 2016

"Jeden produkt, a porządny." - czyli pogadanki z marką NOBONO o slow fashion, ekologii w modzie i nie tylko.

    
    Dlaczego slow fashion jest ważne i jak prowadzi się odpowiedzialną markę odzieżową w Polsce  - między innymi o tym rozmawiam z założycielkami ekologicznej i młodej polskiej marki odzieżowej NOBONO - Malwiną i Paulą.

Jak narodził się pomysł na założenie waszej marki? Miałyście już wcześniej coś wspólnego z modą?

MALWINA:  Pomysł na markę NOBONO narodził się jeszcze na studiach. Po pierwsze, marzyło mi się wykreować coś swojego, po drugie czułam deficyt w „fajnych t-shirtach” – i wielokrotnie słyszałam to też od przyjaciół i znajomych. A po trzecie chciałam połączyć moje zainteresowanie do mody ze zdrowym i przyjaznym nastawieniem do środowiska. By produkt był wysokiej jakości, ponadczasowy a zarazem ekologiczny. Modą interesowałam się odkąd sięgam pamięcią. Konkursy modowe, targi, stylizacje ubioru bliskich i znajomych, a w ostatniej mojej pracy byłam kostiumografem – dobierałam kostiumy dla aktorów seriali.
PAULA: Zakładając NOBONO postanowiłyśmy połączyć nasze zainteresowanie modą  z miłością do ekologii. Skutkiem był pomysł na koszulki z naturalnego materiału. Chciałyśmy, aby koszulki wyróżniały się wśród innych, dlatego postanowiłyśmy wykorzystać do ich produkcji materiał bambusowy, który jest trudno dostępny na rynku. Postawiłyśmy na minimalizm i wysoką jakość.

Slow fashion to umiejętność rozsądnego kupowania. To świadomość siebie i swoich potrzeb, umiejętność organizowania garderoby w taki sposób, aby na co dzień przynosiła nam komfort użytkowania.


Czym jest dla Was slow fashion? Dlaczego wybrałyście właśnie tę filozofię w tworzeniu własnej marki?

MALWINA: Slow fashion jest to nurt, który mówi o racjonalnym i ekologicznym konsumpcjonizmie. Z takich zakupów czerpiemy długoterminową satysfakcję i radość. Postawiłyśmy na slow fashion, bo cenimy sobie produkt wysokiej jakości, ekologię oraz wspieramy tylko polskie i lokalne przedsiębiorstwa. Wychodzę z założenia: jeden produkt, a porządny.
PAULA:  Slow fashion to umiejętność rozsądnego kupowania. To świadomość siebie i swoich potrzeb, umiejętność organizowania garderoby w taki sposób, aby na co dzień przynosiła nam komfort użytkowania. Slow fashion to podejście racjonalne, które może ułatwić dobór ubrań wielu osobom, dlatego też wybrałyśmy tę filozofię w tworzeniu NOBONO.  Sama na co dzień staram się kupować rozsądnie i wiem, że to ułatwia funkcjonowanie w świecie mody.


Chcemy żyć w zdrowym i pięknym otoczeniu. A za ekologicznymi ubraniami stoi wyselekcjonowana i wysoka jakość materiałów, przyjazna dla środowiska ich produkcja i użytkowanie, opakowania i metki, które podlegają 100% recyklingowi.


Tworzycie ekologiczne ubrania. Takich marek na polskim rynku wciąż jest mało. Dlaczego dla was jest to tak ważne?

MALWINA: Bo same jesteśmy zwolenniczkami ekologii.  Chcemy żyć w zdrowym i pięknym otoczeniu. A za ekologicznymi ubraniami stoi wyselekcjonowana i wysoka jakość materiałów, przyjazna dla środowiska ich produkcja i użytkowanie, opakowania i metki, które podlegają 100% recyklingowi, oraz oczywiście - tkanina bambusowa, która ma zdrowotne właściwości dla skóry człowieka.
PAULA:  Tworząc NOBONO postanowiłyśmy połączyć swoje zainteresowania modą i miłość do ekologii. Chciałyśmy stworzyć markę z przesłaniem, oprócz kwestii wizualnej ważna stała się dla nas jej funkcjonalność. Nosząc dobrej jakości ubrania, stworzone z naturalnego materiału dbamy o środowisko i własne zdrowie. Bambus, którego używamy do produkcji koszulek  to materiał, który ma właściwości antyseptyczne i antyalergiczne, jest idealny zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci.

Jak wyglądały początki Waszej działalności? Napotkałyście na swojej drodze jakieś trudności?

MALWINA: Oczywiście, że łatwo nie było. Pierwsze trudności zaczęły się przy wyborze nazwy. Na początku każda z nas miała swoje propozycje, ale w końcu przy pomocy najbliższych, przekonałyśmy się i wybrałyśmy tę najlepszą (śmiech).  Na pewno dobór produktów i materiału do łatwych nie należał. Wbrew pozorom trudno znaleźć produkty - np. opakowania, metki, nadruki-naturalne i ekologiczne. Ale nam się udało(śmiech)! Dodatkowo by uzyskać jak najlepszy produkt i poszerzyć  swoje umiejętności w tym zakresie korzystałyśmy także ze szkoleń. Między innymi skończyłyśmy kurs grafiki komputerowej, który teraz pomocny jest nam przy projektowaniu nowych nadruków. 
PAULA:  Poza tym na początku wszystko było dla nas nowe, nie znałyśmy się na projektowaniu i produkcji ubrań. Musiałyśmy dotrzeć do wielu osób, rozpoczęłyśmy współpracę z lokalnymi firmami. Wszystkiego uczyłyśmy się na bieżąco.

Jak wygląda prowadzenie świadomej marki w  Polsce?

MALWINA: Prowadzenie świadomej marki jest długim i żmudnym procesem. Od doboru materiałów, przez ekologię, po szerzenie świadomości slow fashion wśród Polaków.
PAULA:  Prowadzenie NOBONO sprawia nam też wielką przyjemność, to nasze hobby. Projektujemy koszulki z myślą o osobach, które będą je nosić, dbamy o najmniejszy szczegół. Pragniemy w ten sposób pokazać, że świadome kupowanie jest bardzo ważne.

Polacy często robią zakupy impulsywnie – szybko, w celu poprawienia humoru czy „bo nie mają w co się ubrać”.

Co myślicie o zakupach dokonywanych przez Polaków? Myślicie, ze chętniej kupowane są ubrania droższe i dobrej jakości czy łatwiej nam jest kupić dużo za mniej?

MALWINA: Uważam, że większość Polaków kupuje dużo rzeczy za mniej. Polacy często robią zakupy impulsywnie – szybko, w celu poprawienia humoru czy „bo nie mają w co się ubrać”. U nas nurt slow fashion nie jest jeszcze tak popularny jak na zachodzie, gdzie osoby dokonują przemyślanych, świadomych zakupów, których wysoka jakość wynagradza ich w długofalową satysfakcję. 
PAULA:  Myślę, że podejście do zakupów w ostatnich latach i tak znacząco się zmieniło. Polacy coraz częściej zwracają uwagę na wysoką jakość produktów, pragną wyróżniać się wśród innych i posiadać rzeczy unikalne.

_______________________________________________
A tutaj i tutaj możecie bliżej zapoznać się z marką NOBONO.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj mnie na FACEBOOKU lub Instagramie!

6 komentarzy:

  1. wspaniale, że powstają takie marki w Polsce! wydaje mi się, że świadomość ludzi na polu odzieżowym jest coraz wyższa, więc dobrze, że są brandy, które zaspokoją potrzeby bardziej wymagającej klienteli :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiele osób nie ma o tym pojęcia, więc dobrze, że powstają takie posty. ;]

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszy, że powstają tak wspaniałe marki, a jeszcze bardziej cieszy to, że takie osoby jak Ty o tym mówią! Wielki plus dla Ciebie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy wywiad! Można wiele się dowiedzieć i przy okazji poznać twórców :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Siły przebicia dla kolejnej polskiej marki ☺️

    OdpowiedzUsuń
  6. Super wywiad! Fajnie, że są takie marki, dodam, że spośród polskich młodych marek odzieżowych mamy jeszcze przecież bunnywhite, czarnakropka i oczywiście już bardziej znaną fanfaronada.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za komentarze - to bardzo motywujące.

Staram się odwiedzać każdego bloga ;)

TOP